Aktívne triedy
Aktívne triedy začleňujú pohyb do vyučovania v triede, čo pomáha udržať pozornosť žiakov zmysluplným spôsobom. Malé zmeny v triede môžu mať veľký vplyv na učenie sa žiakov, ich zdravie a kompenzáciu duševného zaťaženia.
Celkovo je aktívne učenie v aktívnych triedach efektívna, príjemná a motivujúca stratégia na zvýšenie dennej pohybovej aktivity žiakov v škole bez toho, aby sa limitovali iné vzdelávacie ciele.
Úspešná implementácia aktívnych tried a aktívneho učenia je spojená s proaktívnym vedením a podporou učiteľov, efektivitou učiteľov, pokiaľ ide o zvládnutie obsahu a organizácie a v neposlednom rade pozitívnym prijatím intervencie žiakmi (Bailey, Ries, Scheuer, 2023).
Benefity:
- krátke prerušenia vyučovania majú priaznivé účinky na činnosť mozgu
- zlepšujú koncentráciu a kognitívne funkcie a schopnosť sústrediť sa
- predĺžené prestávky umožnia žiakom vybiť nadbytočnú energiu
- predstavujú ďalšiu dávku pohybu počas dňa
Výzvy:
- nabúrať zabehnuté stereotypy tradičných dĺžok prestávok a foriem vyučovacích hodín
- poskytnúť pedagógom dostatok inšpirácie ako pracovať s Aktívnymi triedami
- presvedčiť pedagogický tím o výhodách, ktoré môžu takéto zmeny priniesť
Čo robí aktívna škola
- Škola má predĺžené všetky dĺžky prestávok za účelom pohybových aktivít.
- Využíva možnosť predĺženia veľkej prestávky v čo najväčšej miere.
- Motivuje žiakov k tráveniu aktívnych prestávok.
- Žiaci môžu opustiť triedu a využívať chodby na aktívne trávenie prestávok.
- Škola žiakom umožňuje využívať športové pomôcky počas prestávok.
- Žiaci môžu využívať telocvičňu a prvky aktívneho školského dvora počas prestávok.
- Na škole sa organizujú aj riadené aktívne pohybové prestávky.
- Učitelia využívajú zadávanie aktívnych domácich úloh aspoň 1-krát týždenne.
- Učitelia využívajú vyučovanie v exteriéroch, pohybové vyučovanie, resp. iné formy vyučovania ako v sede.
- Učitelia využívajú krátke prerušenia vyučovacej hodiny (brain breaky) na aktiváciu pohybom.
- Škola využíva aktívny nábytok a dynamické formy sedenia, výškovo nastaviteľné lavice, sedenie na fitloptách.
- Súčasťou vyučovania je aj edukácia žiakov o správnom sedení a držaní tela.
Odporúčania
Finančne podporiť školy pri modifikácii priestorov školy pre aktívne trávenie prestávok.
Finančne podporiť školy pri zabezpečení vhodného nábytku pre zdravé aktívne sedenie.
Zapojiť do projektu Aktívna škola čo najviac škôl a postupne implementovať systém manažmentu kvality pohybu na školách.
Zvážiť predĺženie alebo úpravu dĺžky prestávok pre aktívny pohyb žiakov.
Zvážiť využívanie pomôcok a priestorov školy pre aktívne prestávky.
Zvážiť zavedenie riadených aktívnych prestávok v interiéri a exteriéri.
Zvážiť dynamické formy aktívneho sedenia v triedach.
Implementovať koncept Aktívnej školy na škole
Vytvoriť na škole pozíciu koordinátora pre AŠ
- Zvážiť zadávanie aktívnych domácich úloh v rôznych vyučovacích predmetoch.
- Zvážiť začlenenie pohybových prestávok kedykoľvek počas hodiny pre aktivizáciu žiakov.
- Zvážiť v triedach rôzne formy vyučovania využívajúce aktívny pohyb počas vzdelávacích aktivít.
- Aktívne sa zapájať do aktivít zameraných na podporu AT žiakov a pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy.
Iniciovať na škole aktívne trávenie prestávok formou riadeného alebo spontánneho pohybu.
Podporovať školu finančným alebo materiálnym príspevkom, ak škola prejaví záujem a rodičia majú tieto možnosti.
Komunikovať s učiteľmi o dôležitosti pohybových prestávok a ich význame pre aktivizáciu žiakov.
- Využiť možnosť aktívnych prestávok na kompenzáciu duševného zaťaženia.
- Komunikovať s učiteľmi o vlastných predstavách aktívneho pohybu počas prestávok (najmä 2. stupeň ZŠ).
- Využívať aktívne formy sedenia v prípade, že sú k dispozícii, alebo škola umožňuje nahradenie stoličky vlastnou fitloptou.
Hlavné časti aktívnej školy
Vedľajšie časti aktívnej školy