Preskočiť na obsah

Aktívne triedy

Aktívne triedy začleňujú pohyb do vyučovania v triede, čo pomáha udržať pozornosť žiakov zmysluplným spôsobom. Malé zmeny v triede môžu mať veľký vplyv na učenie sa žiakov, ich zdravie a kompenzáciu duševného zaťaženia.

Celkovo je aktívne učenie v aktívnych triedach efektívna, príjemná a motivujúca stratégia na zvýšenie dennej pohybovej aktivity žiakov v škole bez toho, aby sa limitovali iné vzdelávacie ciele.

Úspešná implementácia aktívnych tried a aktívneho učenia je spojená s proaktívnym vedením a podporou učiteľov, efektivitou učiteľov, pokiaľ ide o zvládnutie obsahu a organizácie a v neposlednom rade pozitívnym prijatím intervencie žiakmi (Bailey, Ries, Scheuer, 2023).

Benefity:

  • krátke prerušenia vyučovania majú priaznivé účinky na činnosť mozgu
  • zlepšujú koncentráciu a kognitívne funkcie a schopnosť sústrediť sa
  • predĺžené prestávky umožnia žiakom vybiť nadbytočnú energiu
  • predstavujú ďalšiu dávku pohybu počas dňa

Výzvy:

  • nabúrať zabehnuté stereotypy tradičných dĺžok prestávok a foriem vyučovacích hodín
  • poskytnúť pedagógom dostatok inšpirácie ako pracovať s Aktívnymi triedami
  • presvedčiť pedagogický tím o výhodách, ktoré môžu takéto zmeny priniesť

Čo robí aktívna škola

  • Škola má predĺžené všetky dĺžky prestávok za účelom pohybových aktivít.               
  • Využíva možnosť predĺženia veľkej prestávky v čo najväčšej miere.                      
  • Motivuje žiakov k tráveniu aktívnych prestávok.                           
  • Žiaci môžu opustiť triedu a využívať chodby na aktívne trávenie prestávok.                         
  • Škola žiakom umožňuje využívať športové pomôcky počas prestávok.                           
  • Žiaci môžu využívať telocvičňu a prvky aktívneho školského dvora počas prestávok.                        
  • Na škole sa organizujú aj riadené aktívne pohybové prestávky.                  
  • Učitelia využívajú zadávanie aktívnych domácich úloh aspoň 1-krát týždenne.                    
  • Učitelia využívajú vyučovanie v exteriéroch, pohybové vyučovanie, resp. iné formy vyučovania ako v sede.                          
  • Učitelia využívajú krátke prerušenia vyučovacej hodiny (brain breaky) na aktiváciu pohybom.
  • Škola využíva aktívny nábytok a dynamické formy sedenia, výškovo nastaviteľné lavice, sedenie na fitloptách.                    
  • Súčasťou vyučovania je aj edukácia žiakov o správnom sedení a držaní tela.

Odporúčania

  • Finančne podporiť školy pri modifikácii priestorov školy pre aktívne trávenie prestávok.

  • Finančne podporiť školy pri zabezpečení vhodného nábytku pre zdravé aktívne sedenie.

  • Zapojiť do projektu Aktívna škola čo najviac škôl a postupne implementovať systém manažmentu kvality pohybu na školách.

  • Zvážiť predĺženie alebo úpravu dĺžky prestávok pre aktívny pohyb žiakov.

  • Zvážiť využívanie pomôcok a priestorov školy pre aktívne prestávky.

  • Zvážiť zavedenie riadených aktívnych prestávok v interiéri a exteriéri.

  • Zvážiť dynamické formy aktívneho sedenia v triedach.

  • Implementovať koncept Aktívnej školy na škole

  • Vytvoriť na škole pozíciu koordinátora pre AŠ

  • Zvážiť zadávanie aktívnych domácich úloh v rôznych vyučovacích predmetoch.
  • Zvážiť začlenenie pohybových prestávok kedykoľvek počas hodiny pre aktivizáciu žiakov.
  • Zvážiť v triedach rôzne formy vyučovania využívajúce aktívny pohyb počas vzdelávacích aktivít.
  • Aktívne sa zapájať do aktivít zameraných na podporu AT žiakov a pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy.
  • Iniciovať na škole aktívne trávenie prestávok formou riadeného alebo spontánneho pohybu.

  • Podporovať školu finančným alebo materiálnym príspevkom, ak škola prejaví záujem a rodičia majú tieto možnosti.

  • Komunikovať s učiteľmi o dôležitosti pohybových prestávok a ich význame pre aktivizáciu žiakov.

  • Využiť možnosť aktívnych prestávok na kompenzáciu duševného zaťaženia.
  • Komunikovať s učiteľmi o vlastných predstavách aktívneho pohybu počas prestávok (najmä 2. stupeň ZŠ).
  • Využívať aktívne formy sedenia v prípade, že sú k dispozícii, alebo škola umožňuje nahradenie stoličky vlastnou fitloptou.